نوروفیدبک برای کودکان، مزایا، هزینه و نحوه درمان

نوروفیدبک در کودکان

کودکان امروزی به دلیل مشکلات شهرنشینی و فشارهای بسیار محیطی، با چالش های متعددی مانند اضطراب، افسردگی، عدم تمرکز و بیش فعالی روبرو هستند. هر یک از این موارد بر عملکرد تحصیلی و همچنین کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در این میان نوروفیدبک به‌عنوان روشی نوین جایگاه مطلوبی به‌عنوان درمان بدون دارو و غیر تهاجمی برای کودکان شناخته شده است. در این مقاله ضمن تشریح نحوه برگزاری جلسات درمان، به مزایا و هزینه‌های این تکنیک می‌پردازیم. در انتها نیز شاخص‌های لازم برای انتخاب بهترین مرکز و متخصص را بررسی می‌کنیم.

نورفیدبک چیست و به چه شکل انجام می‌گیرد؟

نوروفیدبک روشی برای آموزش  کنترل آگاهانه عملکرد مغز توسط فرد بر پایه ثبت لحظه‌ای  بازخورد عصبی مغز از طریق حسگرهای الکتریکی است. این تکنیک به‌عنوان درمانی نسبتا جدید برای بهبود نشانه‌های بیش فعالی، افسردگی و اضطراب به کار می‌رود. (اگر تابحال درباره نورو فیدبک نشنیده اید، توصیه می کنیم قسمت درمان نوروفیدبک چیست را مطالعه کنید.)

در طی جلسه درمان بعد از قرار دادن حسگرهای ویژه بر نواحی مختلف مغز، فعالیت آن در حین مشاهده دیداری یا شنیداری (تماشای فیلم، گوش دادن موسیقی، انجام بازی شبیه‌سازی شده) توسط پزشک ثبت می‌شود. در جلسات درمان کلیه فرایند کنترل و پخش فیلم یا بازی توسط ذهن کودک و در حقیقت امواج مغزی که او به دستگاه می‌فرستد، بدون دخالت دست، انجام می‌گیرد.

سپس به هر پیشرفت یا توقفی در روند کار امتیازی تعلق می‌گیرد. کودک با توجه به این امتیازات به مرور و با پرورش ذهن خود می‌آموزد که وضعیت خود را اصلاح کند. در حقیقت مغز با آموزش جدید، الگوهای قبلی ناسالم عملکردی خود را بازسازی و تغییر می‌دهد.

نوروفیدبک چگونه به کودکان کمک می‌کند؟

مغز همه افراد از جمله کودکان به طور طبیعی قابل تغییر، بازسازی و سازگاری با شرایط جدید است. این فرایند که در علم پزشکی نوروپلاستیسیتی نام دارد، در حین جلسات نوروفیدبک تقویت می‌شود. به این شکل مغز به مرور زمان در حین فرایند درمان الگوی فعالیت خود را تغییر می‌دهد. از طرف دیگر نوروفیدبک مواد شیمیایی مغز که نقش مهمی در برقراری ارتباط سلول‌ها با یکدیگر دارند را تنظیم می‌کند.

مهم‌ترین این مواد شیمیایی دوپامین و سروتونین هستند که با متعادل شدن آن‌ها در طی این روند درمانی به بهبود عملکردهای شناختی، رفتاری و عاطفی کودک کمک می‌کند. تقویت اتصال بین سلول‌های عصبی و افزایش گردش خون در نتیجه انجام نوروفیدبک نیز عملکرد مغز را بهتر می‌کند.

با توجه به این تاثیرات انجام نوروفیدبک می‌تواند باعث بهبود تمرکز و توجه در اختلال ADHD و اضطراب مزمن، تنظیم واکنش‌های عاطفی کودک در موقعیت‌های استرس‌زا و بهبود خلق و خو در اختلال افسردگی ‌شود.

نوروفیدبک برای درمان چه مشکلاتی در کودکان استفاده می شود؟

نوروفیدبک برای درمان و بهبود نشانه‌های اختلالات رفتاری، عاطفی و یادگیری در کودکان به‌کار می‌رود.

  • درمان اختلالات رفتاری

بیش فعالی (ADHD)، نقص توجه، پرخاشگری و اضطراب از مهم‌ترین اختلالات رفتاری قابل درمان توسط نوروفیدبک هستند. در طی جلسات درمان، کودک با هدایت پزشک، نحوه تمرکز بر وظایف و افزایش توجه را می آموزد. علاوه بر این پزشک با ارزیابی امواج مغزی کودک می‌تواند مهارت‌های مقابله‌ای دیگری را برای تبدیل کردن آن‌ها به یک عادت روتین در خارج از جلسات طراحی کند. همچنین نوروفیدبک با تقویت امواج تتای مغزی و ایجاد سطح بالای آرامش از این طریق به مرور الگوهای سالمی را برای کاهش اضطراب کودک در مغز او ایجاد می‌کند.

  • بهبود اختلالات عاطفی 

کودکان معمولا سرشار از انرژی و زندگی هستند. اما در برخی موارد به‌دلایل مختلف بروز افسردگی در قالب نشانه‌های تحریک‌پذیری، کمبود لذت و غم و اندوه کیفیت روابط و زندگی آن‌ها را با مشکل روبرو می‌کند. از آنجا که حین افسردگی، فعالیت امواج مغزی دچار عدم تعادل می‌شود، نوروفیدبک با آموزش مغز برای اصلاح و بازسازی عملکرد خود به بازیابی این تعادل کمک می‌کند. این موضوع در نهایت با تنظیم امواج مغزی باعث بهبود کیفیت خواب در کودک نیز می‌شود.

  • بهبود اختلالات یادگیری

تاخیر در رشد عصبی عامل اصلی اختلال یادگیری در کودکان است. نوروفیدبک با تاثیر بر عادی‌سازی عملکرد امواج مغزی باعث کارایی سلول‌های عصبی، بهبود ارتباط آن‌ها با یکدیگر و کمک به رفع اختلالات یادگیری می‌شود.

مزایای نوروفیدبک برای کودکان چیست؟

نوروفیدبک به‌عنوان روش درمانی مبتنی بر آموزش و یادگیری، مزایایی به شرح زیر دارد:

۱.درمانی غیر تهاجمی و بدون دارو است

در طی جلسات نوروفیدبک، کودک بدون تجویز هیچ‌گونه دارویی و طی روندی طبیعی نحوه تنظیم و اصلاح عملکرد خود  به خودی مغز خود را آموزش می بیند. بعد از قرارگیری حسگرها بر روی نواحی مشخص از مغز، امواج آن

۲. به پیشرفت تحصیلی کودک کمک می‌کند

طبق مطالعات، کودکان شرکت کننده در جلسات نوروفیدبک به مرور توانایی بهتری را در حفظ تمرکز و سازماندهی وظایف خود کسب می‌کنند. به دلیل ایجاد عادات مثبت در طی روند درمان و اصلاح عملکرد مغز، این موضوع در نهایت تاثیر مثبتی در پیشرفت تحصیلی کودک دارد.

۳. مشکلات رفتاری را کاهش می‌دهد

هدف جلسات نوروفیدبک آموزش مغز در جهت عملکردی آرام‌تر و کارآمدتر است. در طی درمان مغز کودک نحوه پردازش راحت‌تر اطلاعات را فرا می‌گیرد . در نتیجه احتمال بروز خشم، عصبانیت و پرخاشگری در او پایین می‌آید.

۴. مدت زمان و کیفیت خواب را بهبود می‌دهد

یادگیری خودآگاهانه و تربیت مغز در جهت اصلاح خود و کارکرد بهتر بر کیفیت زندگی کودک تاثیر می‌گذارد. آسان‌تر به خواب رفتن، خواب خوب و با کیفیت از نتایج مهم این روش درمانی است که در نهایت بر عملکرد تحصیلی او نیز اثرگذار است.

تاثیر نوروفیدبک بر مغز و خواب کودکان

هزینه نوروفیدبک برای کودکان و نحوه پوشش بیمه‌ای آن

هزینه نوروفیدبک به عوامل مختلفی از جمله مدت زمان و تعداد جلسات، مهارت و تجربه پزشک و همچنین تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین بهترین کار برای دریافت اطلاعات در این خصوص مشاوره با مرکز درمانی معتبر است. با این وجود توجه به نحوه تاثیرگذاری این عوامل، می تواند راهنمای مفیدی در این خصوص باشد.

مدت و تعداد جلسه

 بر حسب تشخیص پزشک زمان جلسات می‌تواند از حداقل نیم ساعت تا یک ساعت تغییر کند. بر حسب زمان درمان هزینه نیز افزایش یا کاهش می‌یابد. از طرفی طول مدت درمان در هر کودک متغیر است. برخی موارد در طی چند جلسه درمان، بهبودی اتفاق می‌افتد. اما در بعضی موارد نیز نیاز به جلسات مداوم است که در این صورت نیز هزینه کل افزایش خواهد یافت. به‌طور کلی طول درمان از ۱۰ تا ۸۰ جلسه متغیر است و اثرات بهبودی بعد از ۱۰ جلسه دیده می‌شود.

مهارت و تجربه پزشک

پزشکان با تجربه و دارای گواهینامه‌ای تخصصی در زمینه نوروفیدبک هزینه بیشتری را برای انجام این کار دریافت می‌کنند.

تجهیزات مورد استفاده

مانند هر روش درمانی، تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد استفاده مطابق آخرین پیشرفت‌های پزشکی بروز می‌شوند. بر این اساس هزینه انجام خدمات با تجهیزات پیشرفته‌تر بیشتر و البته موثرتر خواهد بود.

با این حال اگر به‌دنبال تامین هزینه‌های نوروفیدبک از منابع کمکی مانند بیمه به شکل جزیی یا کلی هستید، لازم است توجه داشته باشید که این روش درمانی تحت پوشش برخی بیمه‌ها نیست. بنابراین بعد از دریافت مشاوره از کلینیک درمانی خود باید در این مورد با مرکز خدمات دهنده بیمه خود مشورت کنید.

تجهیزات مورد استفاده در نوروفیدبک کودکان

چگونه متخصص نوروفیدبک برای کودک خود پیدا کنم؟

پرس و جو در مورد کلینیک‌های معتبر فعال در زمینه نوروفیدبک از روانپزشکان و روانشناسان کودک که کادر تخصصی واجد شرایطی دارند، یکی از روش‌های اصلی برای پیدا کردن متخصص است. داشتن تجربه کاری با کودک، دارا بودن مجوزها و گواهینامه‌های مرتبط از دیگر شاخص‌های مهمی است که باید به آن توجه شود. بعد از آن لازم است از مرکز یا کلینیک مربوط نحوه برگزاری جلسات را سوال کنید. قبل از تصمیم نهایی برای شروع درمان، ملاقات نزدیک با متخصص و بیان انتظارت از روند جلسات به موثرتر کردن درمان کمک می‌کند.

نوروفیدبک کودکان در کلینیک دلوان

کلینیک دلوان با در اختیار داشتن بهترین متخصصان دارای مدرک دکتری در زمینه علوم اعصاب شتاختی و در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین تجهیزات روز نوروفیدبک، در بالاترین سطح خدمات مربوط را ارائه می‌دهد. شرایط محیطی مناسب و دلنشین برای کودکان به همراه تجربه بالای کادر پزشکی و نظرات مثبت مراجعه‌کنندگان همگی پشتوانه اصلی در خدمت دهی مطلوب است. برای آگاهی از روند درمان و دریافت اطلاعات کامل شروع جلسات نوروفیدبک می‌توانید مشاوره رایگان تلفنی یا حضوری را دریافت کنید.

 

مراجع:

connectedbraincounseling

braintherapytms

advancedneurotherapy

تست های روانشناسی برای بزرگسالان

تست های روانشناسی مخصوص کودکان و نوجوانان

مطالب مهم

جدیدترین مقالات