مشاوره روانشناسی نوجوان (نوجوانان دختر یا پسر) با مشاور روانشناس

مشاوره نوجوانان پسر و دختر توسط مشاور روانشناس

سن نوجوانی در عین داشتن فرصت مناسب برای خودشناسی و رشد شخصی، چالش‌های بسیاری را برای فرد به‌دنبال دارد. مسائلی مانند تغییر گروه دوستان، استرس‌های موجود در مدرسه یا خانواده، انواع اعتیاد، وسواس‌های فکری و نوسانات هورمونی همگی می‌توانند مانعی برای سلامت عاطفی و روانی نوجوان باشند. عدم توجه به این موارد می‌تواند به مرور زمان باعث بروز بیماری‌های متعددی در آینده و سنین جوانی شوند. مشاوره روانشناسی نوجوانان (پسر و دختر) توسط مشاور روانشناس با ارائه درمان‌های خاص این رده سنی، در بهبود علائم و مدیریت احساسات و عواطف فرد در این دوران کمک می‌کند.

مشاوره نوجوان چیست؟

مشاوره نوجوان نوعی درمان روانشناختی مشکلات عاطفی و روانی نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ سال است که به آن‌ها در توسعه مهارت‌های لازم برای کنترل احساسات و عواطف کمک می‌کند. از آنجا که نوجوانان به‌دلیل تغییرات هورمونی در این سن، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند، این تغییرات، می‌تواند باعث ایجاد استرس برای آن‌ها شود. از طرفی چالش‌هایی مانند روابط با همسالان، قرار گرفتن در معرض خشونت، ورود به دانشگاه، افسردگی، اختلالات شخصیتی، مشکلات عزت نفس، انواع اعتیاد و اضطراب ناشی از توجه به شکل دهی آینده در این مقطع، فشار بیشتری را بر نوجوانان وارد می‌کند. بنابراین مشاوره نوجوانان می‌تواند کمک بسیاری در مواجه با چالش‌ها و کنترل عواطف باشد.

مشکلاتی که نیاز به مشاوره نوجوان با روانشناس یا روانکاو نوجوان دارند

مشاوره در رده سنی نوجوان، می‌تواند بسیاری از چالش‌ها و مشکلات این رده سنی را به بهترین شکل بهبود بخشد و با کنترل احساسات شکل گرفته، مناسب‌ترین مسیر را به آن‌ها نشان دهد (موضوعی که در نهایت می‌تواند مانع تبدیل شدن مسائل جزئی به مشکلات بزرگ در آینده شود). این نوع مشاوره در موارد زیر کمک کننده است:

۱.اختلالات اضطرابی

۲. اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی

۳. مشکلات رفتاری مانند عصبانیت، پرخاشگری و قلدری

۴. روبرو شدن با مشکلات سلامتی ناخواسته و مزمن

۵. اختلالات اشتها

۶. افسردگی، غم و اندوه

۷. اختلالات شخصیتی

۸. اختلال وسواس فکری

۹. مشکلات خودآگاهی، عزت نفس و ارزشمندی

۱۰. مشکلات در رابطه با دیگران

۱۱. خودآزاری، داشتن افکار خودکشی یا رفتارهای پر خطر

۱۲. تمایلات جنسی غیر معمول

۱۳. استفاده زیاد و نامناسب از شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی، ترکیبی از فرصت ها و تهدیدهای مختلف برای نوجوانان است. اما قبل از هر چیزی، نحوه و میزان استفاده از آن باید مورد توجه قرار گیرد. مفید ترین و سود بخش ترین چیزها، اگر زیاد استفاده شود، مشکلات مختلفی را به همراه دارد. در قسمت استفاده نامناسب یا زیاد نوجوانان از شبکه های اجتماعی+معرفی راهکار، اطلاعات مهمی درباره نوجوانان و شبکه های اجتماعی گفته شده است.

۱۴. اعتیاد به بازی در نوجوانان: این اعتیاد متاسفانه بعضا می تواند، اندازه بقیه اعتیادها ضربه زننده باشد. مشاوره نوجوانان معتاد به بازی باید در گام اول با هدف تشخیص علت روی آوردن بیش از حد فرزند شما به بازی انجام شود. سپس با هدف کاهش مدت زمان و برگشت او به زندگی عادی، جلسات مشاوره باید ادامه پیدا کند.

۱۵. بچه ها و فرزندان طلاق

مشاوره برای بچه ها و فرزندان طلاق، به آنها کمک می کند تا راحت تر بتوانند با طلاق والدین کنار بیایند و نتیجتا، آسیب کمتری ببیند. در قسمت مشاوره برای بچه ها و فرزندان طلاق سعی شده تا این موضوع بیشتر باز شود.

۱۶. استرس امتحان

استرس امتحان به مقدار کم، برای همه لازم است. اما نباید از حد خودش بیشتر شود به طوری که زندگی عادی را مختل کند. بنابراین خیلی مهم است که اول تشخیص داده شود که دانش آموز درگیر استرس و اضطراب نامطلوب برای امتحان هست یا خیر؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد باید سعی کرد که اصولی و قاعده مند به استرس امتحان دانش آموز پرداخت. در قسمت استرس و اضطراب امتحان در نوجوانان و دانش آموزان، نشانه‌ها و راهکار پیشگیری اطلاعات بیشتری در این رابطه می توانید کسب کنید.

۱۷. مشکلات دوران بلوغ

بلوغ مرحله ای از زندگی است که مثل تمام مراحل دیگر، می تواند ادم را با چالشهای مختلف روبرو کند. مشاوره نوجوانان در این مرحله می تواند آنها را برای حل مشکلات این دوران، آماده تر کند و نتیجتا گذر از این مرحله زندگی را برای آنها آسانتر کند. در قسمت بلوغ نوجوانان، نشانه‌ها و نکاتی برای والدین، سعی شده تا این موضوع را کامل باز کنیم.

۱۸. بحران هویت در نوجوانان

اختلال بحران هویت در نوجوانان، امری شایع و متداول است. نوجوانان با خود فکر می کنند که کیستند و چه نقشی در زندگی دارند. از دل این بحران ها باید زمینه های رشد آنها ایجاد شود،اما بعضی اوقات نیاز است تا مشاور متخصص به آنها کمک کنند تا در دل این بحران گیر نکنند و بتوانند این برهه از زندگی را بهتر مدیریت کنند.

مشاور روانشناس یا روان درمان نوجوان کیست؟

مشاور نوجوان یک متخصص سلامت روان با دانش و دارای تجربه در بهبود و رفع چالش‌های این رده سنی است. او قادر است با شناسایی مشکلات نوجوان در یک محیط امن و دوستانه، به وی در بیان احساسات کمک کند و در انتها روش‌های موثری برای رفع یا روبرو شدن با چالش‌هایش ارائه دهد. یک مشاور خوب نوجوان ویژگی‌های زیر را دارد:

۱.مشتاق و دارای انگیزه است: یکی از مهم‌ترین اهداف جلسات مشاوره، ایجاد ارتباط و اعتماد با نوجوان است. بنابراین داشتن اشتیاق و انگیزه و عشق به کار در نزد مشاور بسیار اهمیت دارد. زیرا هر مراجعی به راحتی می‌تواند با درک این اشتیاق نسبت به برقراری ارتباط موثر با مشاور خود اقدام کند.

۲. مهارت شنیداری خوبی دارد: مشاوران ماهر، پیش از هر چیزی شنوندگان خوبی هستند. آن‌ها قبل از ارائه هر نوع بازخوردی کاملا به مراجع خود گوش می‌دهند تا او بتواند بدون خودسانسوری مسائلش را بیان کند. علاوه بر این مشاوران خوب  با پرسش‌های هدفمند برای نوجوان امکان دیدن مسائل از زاویه‌ای جدید را فراهم می‌کنند.

۳. تعامل و گفتگو با وی آسان است: نوجوان در تمام جلسات باید بتواند به راحتی با مشاور ارتباط برقرار کند. زیرا او مسائل شخصی‌اش را در طی مشاوره بیان می‌کند و باید بتواند ضمن داشتن حس اعتماد به مشاور خود، به آسانی در مورد احساسات و افکارش صحبت کند.

۴. قابل اعتماد است: در طی جلسات نوجوان باید این اعتماد را به مشاور خود داشته باشد که مسائل و مشکلاتش در نزد دیگران و والدین فاش نمی‌شود. هر چند در برخی موارد خاص مانند افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود و اعتیاد، مشاور با ظرافت خاص لازم است والدین را در این خصوص آگاه کند.

اعتماد پیش نیاز جلسه مشاره نوجوانان است

در جلسات مشاوره نوجوانان با مشاور چه می‌گذرد؟

روش‌های مختلفی برای برگزاری جلسات مشاوره وجود دارد که در آن مراجع با صحبت در مورد احساسات خود، مهارت‌های لازم برای روبرو شدن با مشکلات و چالش‌ها را یاد می‌گیرد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

درمان پذیرش و تعهد

این نوع مشاوره بر پایه ذهن آگاهی و پذیرش است و در طی جلسات به نوجوان کمک می‌شود تا نسبت به احساسات، افکار و اتفاقات نگرشی مثبت ایجاد کند. در حقیقت تلاش مشاور در حین فرایند، کمک به پذیرش موقعیت یا احساس به جای دوری از آن‌ها توسط نوجوان است. این روند کمک بسیاری به مشکلات اضطرابی و تروماهای گذشته فرد خواهد بود.

خانواده درمانی

بسیاری از خانواده ها درگیر مسائل و مشکلاتی مانند طلاق، عدم ارتباط مناسب والدین با نوجوان به دلیل اشتغال، عدم توجه به نیازهای عاطفی نوجوان و مواردی از این دست هستند که می‌تواند تاثیر بسیاری بر وی بگذارد. این نوع مشاوره به همه افراد درون خانواده این امکان را می‌دهد که در جلسات در مورد احساسات خود صحبت کنند و با همراهی مشاور به راه حلی مشترک برای حل مسائل برسند.

درمان شناختی رفتاری

این نوع مشاوره بر تغییر الگوهای تفکری منفی که عامل اصلی اضطراب و افسردگی هستند، تمرکز دارد. به این شکل نوجوان می‌تواند فرایندهای فکری معیوب یا نادرست را تشخیص داده و آن‌ها را با افکار سالم جایگزین کند. در نتیجه این جلسات میزان استرس مراجع به حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

رفتار درمانی دیالکتیکی

این نوع مشاوره ترکیبی از روش درمان شناختی رفتاری و تکنیک‌های آموشی مهارت‌های رفتاری برای تنظیم هیجان یا تحمل پریشانی است. در نتیجه این فرایند نوجوان به درک و پذیرش بهتری از احساسات خود دست پیدا می‌کند و هنگام روبرو شدن با چالش‌های زندگی خود واکنش بهتری خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که هر یک از این روش‌ها در صورت تجویز مشاور، ممکن است با دارو درمانی همراه باشد. در هر حال تشخیص این موضوع و نوع برگزاری جلسات (حضوری یا آنلاین) با نظر مشاور انجام خواهد گرفت.

تعداد جلسات و هزینه مشاوره نوجوان

تعداد جلسات مشاوره نوجوان به نوع مشکل و روحیات فرد بستگی دارد. در برخی موارد مشکلات شدید است و در نتیجه نیاز به تعداد جلسات بیشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب وجود دارد. اما مشکلاتی نیز هستند که در طی یک ماه قابل رفع هستند. هزینه جلسات هم مطابق تعرفه‌های سازمان روانشناسی و بر اساس تجربه مشاور، ساعات مشاوره و نوع جلسات (حضوری یا آنلاین) متغیر خواهد بود.

منابع:

verywellmind

mantracare

تست های روانشناسی مهم

 

مطالب مهم