خودارضایی در نوجوانان، راهنمای گفتگوی والدین با فرزندان

صحبت در مورد خودارضایی با نوجوانان یکی از مسائل مهم گفتگو در مورد رابطه جنسی با آن‌ها است. از آنجا که دوران بلوغ در نوجوان با احساس شرم ناشی از تغییرات بدن  همراه است، طرح این موضوع می‌تواند احساس گناه احتمالی در فرزندتان را کاهش دهد. در این مطلب نکات و راهنمای لازم برای گفتگو با نوجوان در مورد خود ارضایی را بررسی می‌کنیم. در انتهای بحث نیز به سن مناسب برای آغاز گفتگو و نیاز به مشاوره نوجوان با متخصص (به عنوان راهکاری موثر) اشاره می‌کنیم.

چرا صحبت در مورد خودارضایی با نوجوان اهمیت دارد؟

در مرحله اول هدف از گفتگو در مورد خود ارضایی، گوشزد کردن اهمیت یک رابطه جنسی سالم و باز کردن محیط صمیمانه برای درمیان گذاشتن چالش‌های احتمالی نوجوان در این خصوص است. علاوه بر این صحبت همدلانه همراه درک متقابل در این خصوص فواید زیر را برای نوجوان به‌دنبال دارد:

  • تشویق غیر مستقیم برای آگاهی داشتن و درک درست نوجوان از بدن خود است
  • راهی برای گفتگوهای بعدی در خصوص مسائل جنسی با فرزندتان باز می‌کند
  • به نوجوان این حس را می‌دهد که می‌تواند بدون قضاوت و همدلانه با پدر و مادر خود در این خصوص صحبت کند
  • علاقه‌مندی پدر و مادر برای کمک به رفع مشکلات در خصوص مسائل جنسی نوجوان را نشان می‌دهد
  • مرزها و حریم‌های نانوشته ناشی از شرم و احساس گناه در خصوص مسائل جنسی با والدین را می‌شکند

نکات مهم در مورد گفتگو با نوجوان در مورد خودارضایی

معمولا گفتگو با فرزندان در مورد خودارضایی دشوار و ناخوشایند است. با این حال والدین باید به این موضوع توجه کنند که بخشی از وظایف آن‌ها به عنوان پدر یا مادر، کمک به رشد سالم نوجوان در همه جنبه‌های فیزیکی، عاطفی، روابط اجتماعی و مسائل جنسی است. بنابراین رعایت نکات زیر می‌تواند این گفتگو را در مسیر درست خود هدایت کند:

۱.خود را به‌عنوان یک همراه و نه متخصص موضوع معرفی کنید

صحبت را با گوشزد کردن ناخوشایندی بحث در مورد خود ارضایی  برای خودتان و فرزندتان آغاز کنید. در مرحله بعد ضمن اشاره به این موضوع که با توجه به دوران بلوغ، فرایند کشف بدن طبیعی است، به او این حس را بدهید که شما متخصص برای راهنمایی کامل در این خصوص نیستید. با این حال می‌توانید همراه مناسبی برای نوجوان در جهت رفع مشکل باشید.

۲. از تجربه خود و ناآگاهی‌تان در مورد موضوع هنگام نوجوانی‌تان صحبت کنید

یکی از روش‌های نزدیک شدن به نوجوان اشتراک‌گذاری تجربیات احساس‌تان در خصوص مسائل جنسی در دوران بلوغ است. به فرزندتان بگویید که والدین شما هرگز در مورد خودارضایی یا تمایلات جنسی با شما صحبت نکرده‌اند. بنابراین فرصت گفتگویی که برای آن‌ها فراهم است، می‌تواند احساس شرم یا گناه او را در مورد تجربیات و تمایلات جنسی‌اش در این دوران کاهش دهد.

۳. صحبت با نوجوان در مورد تمایلات جنسی را قبل از بلوغ انجام دهید

شاید بهترین کار برای آگاهی فرزندان در مورد خودارضایی، صحبت در این مورد حتی پیش از دوران بلوغ است. این صحبت علاوه بر دادن اصلاعات لازم در مورد تغییرات بدن‌شان در آینده، حس اعتماد برای در میان گذاشتن موضوع و مشکلات جنسی با پدر و مادر را بوجود می‌آورد.

۴. به نوجوان بگویید که صحبت در این خصوص بخش مهمی از زندگی سالم است

هنگام شروع صحبت در مورد خودارضایی به نوجوان بگویید که این بحث بخشی از یک گفتگوی مهم‌تر و همیشگی برای داشتن یک زندگی سالم در آینده است. اینکه او بداند رفتار و تمایلات جنسی او در آینده می‌تواند تحت تاثیر خودارضایی قرار گیرد.

۵. سطح آگاهی و دانش نوجوان در مورد خودارضایی را بسنجید

به‌جای فکر کردن و نگران بودن، بدون هیچ قضاوتی از او بپرسید که چه چیزهایی در مورد خودارضایی می‌داند یا از دوستان خود شنیده است. این سوالات فضایی را در اختیار نوجوان می‌گذارد تا آنچه می‌داند یا فکر می‌کند را با شما به اشترک بگذارد. در این حالت می‌توانید پاسخ‌های مناسبی را بر اساس نکات مطرح شده توسط فرزندتان تنظیم کنید.

۶. حس غیر عادی بودن یا گناه به نوجوان ندهید

به فرزند خود اطمینان دهید که این عمل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و می‌توانید با کمک یکدیگر آن را برطرف کنید. ایجاد هر احساس بد یا تلقین اینکه نوجوان منحرف است، می‌تواند او را از گفتگوی سالم در این خصوص با شما دور کند. از طرفی هر نوع قضاوت کردن، نشان دادن حس ناراحتی یا قطع کلمات او حین گفتگو می‌تواند نوجوان را از ادامه بحث منصرف کند.

۷. با نوجوان خود به طور مرتب و مداوم در این خصوص صحبت کنید

نوجوانان احتمالا در ابتدا از صحبت در مورد خودارضایی با والدین دوری می‌کنند. در حقیقت کاملا قابل پیش‌بینی است که آن‌ها ترجیح دهند بیشتر با دوستان خود در این خصوص صحبت کنند. اما شما گفتگوی خود را در محیطی صمیمانه با فرزندتان ادامه دهید و از طفره رفتن او خسته نشوید.

صحبت مداوم والدین با نوجوانان خود درباره خودارضایی

زمان مناسب برای صحبت کردن در مورد خودارضایی با نوجوان

مطلعات نشان می‌دهد که ۵۳ درصد پسران و ۲۵ درصد از دختران تا سن ۱۳ سالگی خودارضایی را تجربه کرده‌اند. بنابراین بهترین زمان گفتگو پیش از این سن و آغاز دوران بلوغ است. زیرا به این شکل فرزندان‌تان اطلاع کاملی در مورد احساسات و تغییرات بدن خود خواهند داشت. لازم است توجه داشته باشیم که بهترین مشاور و راهنمای نوجوان در این موضوع والدین هستند. بنابراین قبل از آن‌که نوجوان در مورد مسائل جنسی خود با دوستان و همسالانش صحبت کند، با همدلی و در فضایی مناسب آگاهی لازم را به او بدهید.

دریافت مشاوره از متخصص در مورد خودارضایی نوجوان

با وجود اینکه پدر و مادر اولین افراد واجد شرایط برای گفتگو با نوجوان در مورد خودارضایی هستند، ممکن است در شرایطی خاص نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی متخصص باشد. در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر بهتر است با روان‌شناس یا روان‌پزشک صحبت کنید:

  • خودارضایی مکرر و بیش از اندازه در خانه یا در محیط‌های عمومی
  • خودارضایی در مکان‌های عمومی که باعث گفتگو و بحث مداوم با نوجوان در این خصوص شده است
  • خودارضایی همراه با نشانه‌های رفتاری و عاطفی شدید مانند انزوای اجتماعی، پرخاشگری، غمگینی و افسردگی، رفتارهای مخرب و پر خطر
  • تمایل نوجوان به صحبت های بیش از حد در مورد مسايل جنسی

جمع‌بندی

والدین در هنگام اطلاع از خودارضایی نوجوان ممکن است خشمناک یا عصبانی شوند. اما هر پدر و مادری باید بداند که برای رشد سالم فرزندش از جنبه جنسی گفتگوی رو در رو و همدلانه با این موضوع ضروری است. در این حالت نوجوان می‌تواند والدین خود را به عنوان افرادی امن تصور کند که به راحتی می‌تواند مسائل جنسی خود را با آن‌ها در میان بگذارد. بنابراین پدر و مادر، در صف اول گفتگو با فرزند خود با توجه به اصول و حد و مرزی مشخص هستند. با این حال در شرایط خاص و غیر عادی خودارضایی، لازم است در این خصوص با روان‌شناسان و روان‌پزشکان برای شناسایی و رفع علت آن مشورت کرد.

مراجع:

choosingtherapy

healthychildren

تست های روانشناسی برای بزرگسالان

تست های روانشناسی مخصوص کودکان و نوجوانان

مطالب مهم

جدیدترین مقالات